♥ Pengikut Setia ♥

Friday, February 1, 2013

Cinta Bertepuk Sebelah Tangan


Bertepuk sebelah tangan juga difahami sebagai cinta sebelah pihak atau cinta yang tidak berbalas. Adalah lumrah dalam kehidupan, tidak semua perkara yang kita mahu akan menjadi milik kita. Begitu juga halnya dengan cinta. Tidak semestinya orang yang kita cinta akan mencintai kita kembali. Mengalami cinta yang bertepuk sebelah tangan sememangnya amat pedih. Silap haribulan, sakit jiwa dibuatnya.
Ada beberapa kategori cinta yang seringkali berakhir dengan bertepuk sebelah tangan.



Pencinta Rahsia
“Saya suka awak, tapi awak tak pernah tahu yang saya suka sangat-sangat kat awak” 
Kasih sayang si pencinta rahsia terhadap insan yang dicintai tidak terluah menyebabkan golongan ini sering makan hati dan tidak kurang juga berendam air mata. Mungkin kerana memikirkan si dia yang tidak akan menjadi miliknya. Mungkin kerana sayu memikirkan dirinya yang tidak diendahkan. Namun begitu, acapkali kesengsaraan hati yang dirasa oleh golongan ini adalah kerana memikirkan persoalan sama ada si dia yang dicintainya secara rahsia turut menaruh hati kepadanya. Soalan misteri yang sukar dicari jawapannya selagi bergelar pencinta rahsia.



Cinta Ditolak
“Saya hargai kasih sayang awk terhadap saya, tapi maaf, saya tak boleh terima awak”
Bagaikan halilintar membelah bumi, ayat seumpama inilah yang tidak mahu didengar oleh setiap insan yang meluahkan perasaan cintanya kepada si dia yang menjadi pujaan hati. Namun begitu, jika diambil dari sudut positif, sekurang-kurangnya anda dah tahu jawapannya dan bolehlah meneruskan langkah kehidupan. Cinta ditolak bukannya bermakna hidup turut berakhir.



Cinta Pada Yang Sudah Berpunya
“Ingin kupetik kau menjadi suri hidupku, apakan daya dirimu sudah disunting kumbang yang lain”
Baru saja hendak mengenali si dia yang menjadi pujaan hati dengan lebih dekat, barulah anda tahu rupa-rupanya si dia sudah menjadi milik orang. Tentu kecewa dibuatnya. Walau bagaimanapun seeloknya lupakan saja cinta anda kerana sudah tentu anda tidak mahu menjadi perosak dalam sebuah rumahtangga. Pada permulaannya mungkin sukar, tetapi anda perlu kuat dan luaskan pemandangan anda. Bak kata orang, bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor.



Cinta Pada Yang Tiada
“Aku sangka akulah yang paling menyayangi di dunia ini, namun Tuhan lebih sayang padamu”
Sedalam mana pun cinta kita sesama manusia, bila ajal jadi pemisah, tiada apa yang mampu kita lakukan. Mencintai si dia yang sudah pergi bertemu Ilahi sememangnya sakit. Setiap masa kita mencinta, merindu dan mendambakan hadirnya, tapi itu semua tidak mungkin akan terjadi di alam realiti. Kepada anda yang mencintai si dia yang sudah tiada, bangkitlah. Si dia yang anda nanti tidak mungkin akan kembali. Jika benar anda cinta padanya, hadiahkanlah doa dan lagukan kalimah ayat-ayat suci kepadanya. Namun begitu, ini tidak bermakna anda tidak boleh meneruskan kehidupan dan mencari kebahagiaan anda di dunia.






Terima Kasih Sudi Baca. ^.^

1 000 berbicara:

Liza Licha said...

hye dear :) salam kenal.. dah follow awak.. nice belog anyway.. hehe